Co wybrać: biurko czy sekretarzyk, a może stół?

Co wybrać: biurko czy sekretarzyk, a może stół?

Biurko i sekretarzyk to idealne meble do pracy biurowej. To, które będzie bardziej odpowiednie, zależy zarówno od estetyki, którą preferujemy, ale także od wielu indywidualnych czynników. Aranżując miejsce pracy, warto przeanalizować kilka kwestii, aby urządzić je optymalnie dla nas, czyli tak, aby spełniało wszystkie nasze potrzeby podczas wykonywania pracy oraz aby ta praca była komfortowa. Komfort to zarówno dobranie mebli pod konkretne uwarunkowania, ale także dobranie ich pod kątem preferowanej estetyki, tak, aby praca była przyjemna, nawet jeśli bywa ciężka.

Efektywność pracy zależy od wielu czynników. Każdy z nas ma swoją listę priorytetów, ale nie da się zaprzeczyć, że estetycznie zorganizowana przestrzeń, w której pracujemy, wpływa pozytywnie na nastrój, co przekłada się na efektywność. Estetyka przestrzeni dla każdego z nas może oznaczać coś innego: dla niektórych jest to dobra organizacja pod względem funkcjonalnym, dla innych ulubiona kolorystyka pomieszczenia i mebli, dla jeszcze kogoś innego stylistyka mebli i ich wygląd. Piękna przestrzeń to piękne myśli i spokojny umysł - jeśli to stwierdzenie jest Państwu bliskie, warto poświęcić więcej czasu na wybór mebli w odpowiedniej, ulubionej stylistyce. Dodatkowo warto pamiętać, że dobrej jakości meble, meble w określonym stylu lub z określonych materiałów zdecydowanie podnoszą prestiż miejsca, w którym pracujemy - ta cecha mebli jest szczególnie ważna dla tych z Państwa, którym zdarza się przyjmować w swoim miejscu pracy współpracowników lub potencjalnych klientów. 

Na co zwrócić uwagę wybierając biurko do pracy:

  • jaki jest rodzaj wykonywanej pracy i funkcje miejsca pracy?
  • jaka jest wielkość pomieszczenia, które przeznaczamy do pracy lub wielkość przestrzeni, którą możemy przeznaczyć na zorganizowanie kącika do pracy w większym pokoju o innych funkcjach?
  • jaka będzie odpowiednia wielkość blatu, który jest nam potrzebny?
  • jak dobrać ilość i rozmiar szuflad bądź półek?

Zebranie tych informacji i uporządkowanie ich ułatwi nam podjęcie trafnej decyzji i zostanie już tylko decyzja odnoście rodzaju podstawowego mebla: biurko, sekretarzyk czy stół?

 

Rodzaj wykonywanej pracy i funkcje miejsca pracy

Niezależnie od tego czy pracujemy zdalnie z domu, czy swoją przestrzeń organizujemy w biurze firmy, rodzaj wykonywanych zadań i funkcja naszej biurowej przestrzeni są niezwykle istotne.

  • Jeśli praca polega na elektronicznej lub telefonicznej obsłudze określonej bazy klientów, zazwyczaj nie potrzebujemy sporo miejsca na blacie, gdy bazy danych i wszelkie potrzebne informacje mamy w komputerze lub laptopie.
  • Jeśli nasza praca polega na pisaniu artykułów/recenzji/raportów i pracujemy na laptopie, to to ile miejsca potrzebujemy, będzie zazwyczaj zależeć od tego, czy korzystamy jedynie z komputera lub laptopa, czy też posiłkujemy się fachową literaturą drukowaną, słownikami, wydrukami baz danych, dokumentacją znajdującą się w segregatorach itp.
  • Jeśli pracujemy na kilku monitorach celem wykonywania analiz i potrzebujemy jednoczesnego podglądu do kilku okien z wynikami baz danych/giełd itp. musimy wziąć to pod uwagę, ponieważ monitory potrzebują zazwyczaj większej ilości miejsca niż jeden laptop czy jeden komputer. Ponadto musimy pamiętać o miejscu na klawiaturę / klawiatury oraz myszki lub gładzika.
  • A może będzie nam także potrzebne miejsce do przechowywania materiałów pomocniczych: próbek tkanin, wzorników kolorów czy innych wykończeń określonej kategorii produktów? Katalogów do prezentacji oferty? Wówczas trzeba pamiętać od szufladach, półkach o wielkościach dostosowanych do materiałów, z którymi pracujemy.
  • Jeśli w organizowanym miejscu pracy zamierzamy także przyjmować potencjalnych klientów czy kontrahentów bądź współpracowników lub podwładnych to trzeba też przemyśleć, jak zorganizowane przez nas miejsce będzie podświadomie wpływać na przyjmowane osoby. Jeśli zależy nam na tym, aby ta przestrzeń podkreślała prestiż i powagę naszej pracy, warto postawić na meble o większych gabarytach. Tradycyjne i masywne biurko lub przestronny stół z dobrego materiału będą zdecydowanie ów prestiż wzmacniały. Malutki i subtelny sekretarzyk może oddziaływać zgoła odmiennie.
  • Jeśli planujemy przeprowadzać narady ze współpracownikami lub negocjacje z kontrahentami, prócz powyższego punktu warto wziąć także pod uwagę wybór mebla, który będzie zasłaniał nam nogi - to zdecydowanie zwiększa powagę osoby siedzącej za biurkiem i pozwala uniknąć sytuacji, gdy nieuświadomiona "praca" nóg zdradzi nasze emocje.

 

 

Biurko dębowe z litego drewna z pełnymi plecami PS605

Biurko masywne z litego drewna z pełnymi plecami 

 

Wielkość przestrzeni do dyspozycji

  • Jeśli dysponujemy osobnym pomieszczeniem, to wybór mebli będzie zdecydowanie łatwiejszy, niezależnie od tego, czy to pomieszczenie jest duże i przestronne, czy też mniejsze. Jego atutem jest przede wszystkim to, że całe jest do naszej dyspozycji. W takim przypadku mebel do pracy może być większy, jeśli tego potrzebujemy (nawet kosztem innego wyposażenie pomieszczenia) lub mniejszy, jeśli nie potrzebujemy dużo przestrzeni na blacie, ale za to potrzebujemy przegródek, szuflad i szufladek oraz półeczki. 
  • Jeśli przestrzeń na pracę biurową musimy wydzielić z pomieszczenia o innej funkcji np. salon lub sypialnia, to stwarza to pewne ograniczenia, ale tylko pod względem wielkości miejsca do wykorzystania czyli wielkości mebla do pracy. Na rynku jest bowiem wiele mniejszych biurek lub sekretarzyków, które doskonale wpiszą się w funkcję danego pokoju, a jednocześnie umożliwią nam na nim codzienną pracę. Warto także pamiętać, że sekretarzyk, pomimo niewielkich gabarytów samego blatu, może być wyposażony w nadstawkę z półkami otwartymi lub przeszklonymi, które idealnie sprawdzą się w przechowywaniu książek, katalogów, fachowej literatury, które to będziemy mieć zawsze pod ręką, nie potrzebując dodatkowego regału.

 

Poniżej sekretarzyk z litego drewna PS116

 

Sekretarzyk z przeszkloną nadstawą na książki

 

Wielkość blatu, który potrzebujemy 

Wybór wielkości blatu jest ściśle związana z rodzajem wykonywanej pracy i funkcją danego pomieszczenia, czyli od tego, czy do pracy potrzebujemy jedynie laptop lub jeden monitor z klawiaturą, czy też w ogóle nie pracujemy na urządzeniach elektronicznych, ale za to potrzebujemy jednoczesnego dostępu do różnej literatury fachowej w wersji drukowanej, czy też musimy znaleźć miejsce na kilka monitorów lub na jeden bardzo duży monitor i na dodatkowe urządzenia elektroniczne.

Kwestie takie jak lampa biurkowa nie jest aż tak istotna, ponieważ nawet w przypadku małego sekretarzyka, możemy zapewnić sobie dodatkowe oświetlenie np. poprzez lampę podłogową lub lampkę umocowaną do ściany czy sufitu. Materiały i przybory biurowe możemy przechowywać zawsze w szufladkach, więc one także nie są aż tak fundamentalną sprawą przy określaniu wielkości blatu, ale ilości komputerów, "obłożenia" dokumentami już nie pokonamy i w takiej sytuacji najlepiej zainwestować w duży blat, aby pracować w miarę możliwie w uporządkowanej przestrzeni i nie musieć dostawiać dodatkowych szafeczek czy krzeseł, aby położyć na nich potrzebne dokumenty, segregatory lub książki.

Jakie zatem pytania się tu pojawią?

  • Co robimy na blacie?
  • Jakie musimy postawić na nim urządzenia elektroniczne?
  • Czy potrzebujemy dodatkowych organizerów na bieżącą korespondencję, pisma do analizy?
  • Czy potrzebujemy pojemnika na przybory biurowe, które wygodnie mieć pod ręką podczas pracy?
  • Czy potrzebujemy dodatkowego miejsca na ułożenie literatury fachowej, z której podczas pracy korzystamy?

 

Ilość i rodzaj szuflad oraz półek

  • Jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do pracy jedynie z laptopem lub komputerem, nie wykorzystujemy dużej ilości materiałów biurowych możemy postawić na niewielki sekretarzyk (zwłaszcza jeśli są ku temu powody związanej z wielkością przestrzeni lub ulubioną stylistyką mebli) lub na zwykły stół, który dla nas będzie pełnił funkcję biurka.
  • Jeśli podczas pracy korzystamy z długopisów, flamastrów, przekładek, karteczek różnorakich, klipsów, kalkulatora, zszywacza, dziurkacza - potrzebujemy szuflad lub szuflady, aby zachować na blacie porządek. Pytaniem tylko pozostanie, czy chcielibyśmy mieć dużo małych szufladek, aby wszystkie te przedmioty przechowywać w zorganizowany sposób jednostkowo, czy też wystarczy nam jedna, dwie szuflady lub zamykana pełnymi drzwiczkami szafka? W pierwszej opcji świetnie sprawdzi się sekretarzyk, który zazwyczaj jest wyposażony w niewielkie szufladki różnej wielkości i rozmaite przegródki w nadstawce, w drugiej opcji sprawdzi się tradycyjne biurko.
  • Jeśli potrzebujemy sporo miejsca na katalogi, materiały do prezentacji takie jak próbki, wzorniki itp. szuflady i półki są obowiązkowe.
  • Jeśli tworzymy rękodzieło i nasze materiały są raczej drobne, ale mocno zróżnicowane to przydadzą się małe szufladki w większej ilości, a także wspomniane wyżej przegródki, które oferuje sekretarzyk.

 

Sekretarzyk stylizowany z litego drewna PS21

 

Sekretarzyk drewnianych stylizowany

 

Estetyka, styl mebla

W Mile Maison lubimy pięknie zorganizowane przestrzenie. Uważamy, że otaczając się pięknymi rzeczami (biorąc oczywiście pod uwagę to, że definicja owego piękna jest różna dla każdego z Państwa), żyjemy po prostu piękniej i przyjemniej. W miejscu pracy spędzamy zazwyczaj wiele godzin, zatem warto zadbać o przestrzeń tego miejsca, o dobór mebli, które są zarówno funkcjonalne, jak i które nam się po prostu podobają. Warto także poważnie podejść do decyzji z jakiego materiału mają być to meble - czy kupujemy je na lata? Czy chcemy by miały klasę? By podnosiły prestiż pomieszczenia? Czy ich zakup wiąże się ze wspieraniem ważnych dla nas postaw ekologicznych? Czy cenimy materiały naturalne i szlachetne? W jakich barwach czujemy się komfortowo? Te wszystkie pytania są bardzo ważne, tak samo ważne jak to, czy podobają nam się meble o stylistyce prostej, czy może klasyczne z rzeźbieniami lub toczeniami oraz dekoracyjnymi płycinami? Czy potrzebujemy otoczyć się uroczymi niewielkimi meblami, które wzmocnią poczucie kobiecości przestrzeni, czy też urządzamy typowo męski gabinet, który ma dodawać powagi stanowisku. 

 

Atuty sekretarzyka, biurka i stołu

Zalety sekretarzyka:

  • jest zazwyczaj niewielkich rozmiarów, sprawdzi się zatem także w niewielkiej przestrzeni,
  • nie potrzebuje osobnego pomieszczenia, a poza pracą biurową może być wykorzystywany przez innych domowników do okazjonalnej pracy przy laptopie i innej pracy z domowymi dokumentami,
  • zwykle wyposażony jest w dużą ilość szufladek i przegródek,
  • różnej wielkości szufladki i przegródki w nadstawce umożliwiają przechowywanie przedmiotów i akcesoriów biurowych w skategoryzowany sposób,
  • czasem mają możliwość zamknięcia blatu, co zdecydowanie ułatwia utrzymanie porządku i ładu w pomieszczeniu,
  • często bywa estetycznie perełką w wyposażeniu mieszkania lub pomieszczenia biurowego,
  • niektóre sekretarzyki są wyposażone w wysokie nadstawki z półkami przeszklonymi lub otwartymi, co umożliwia nam przechowywanie książek, segregatorów w miejscu na tak zwane "wyciągnięcie ręki".

 

Zalety tradycyjnego biurka:

  • bywa różnych rozmiarów więc z łatwością dobierzemy model do pomieszczenia niewielkiego lub do pokoju o dużym metrażu,
  • mogą być naprawdę dużych gabarytów i idealnie sprawdzą się w dużej przestrzeni tradycyjnego gabinetu,
  • wyposażone są w szuflady lub/i szafki,
  • szuflady i szafki często są wyposażone w kluczyki, co chroni dostęp do przechowywanych w nich przedmiotów przed nieuprawnionym dostępem,
  • mogą być wyposażone w wysuwaną półkę na klawiaturę, dzięki czemu zyskujemy dodatkowe miejsce na blacie,
  • masywne biurka klasyczne zdecydowanie podkreślają prestiż pomieszczenia, dodając mu klasy i powagi,
  • mogą mieć otwartą przestrzeń na nogi, ale mogą mieć zabudowane plecy, co wizualnie zwiększa masywność mebla, a także zasłania nogi osoby siedzącej za biurkiem, co przydaje się w sytuacjach negocjacyjnych, w trudnych rozmowach i po prostu zwiększa komfort prywatności.

 

Zalety stołu:

  • stoły jako przestrzeń do pracy zamiast tradycyjnego biurka wykorzystywane są coraz częściej,
  • mają przeważnie szerokie blaty o dużej głębokości, co jest idealnym rozwiązaniem, gdy potrzebujemy na blacie naprawdę dużo miejsca, ale jednocześnie zależy nam na meblu "przestrzennym", który nie przytłoczy pomieszczenia,
  • wygodny dostęp do blatu mamy z każdej strony,
  • brak szuflad i półek nie dyskwalifikuje funkcji stołu, jako biurka, ponieważ możemy wyposażyć się w estetyczną i dopasowaną szafeczkę biurową,
  • zyskujemy dużą przestrzeń na nogi i możemy swobodnie poruszać się na krześle biurowym wzdłuż całej krawędzi blatu,
  • bywają wykonywane z różnorakich materiałów i w wielu wzornictwach niespotykanych w tradycyjnych biurkach czy sekretarzykach, dzięki czemu nasza przestrzeń do pracy może zyskać naprawdę indywidualny charakter.

 

Od 2014 roku doradzamy naszym klientom, jak urządzić gabinet. Proponujemy różne rozwiązania i meble w zależności od tego, czy ma to być gabinet burmistrza bądź prezesa firmy, a inne gdy aranżujemy niewielkie domowe miejsce pracy. Zawsze jednak słuchamy naszych klientów, przedstawiając jak najbardziej optymalne propozycje. Jeśli zatem potrzebujecie Państwo porady, podpowiedzi jak wybrać odpowiednie biurko, czy sekretarzyk, chcecie się dowiedzieć więcej o naszych meblach, serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszymi pracownikami.

Infolinia sklepu:

71 725 45 00

sklep@milemaison.pl

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Rejestracja
Producenci
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium